Convocatòria d’ajudes Erasmus+ per a Formació Professional de Grau Mitjà 2025-26

Convocatòria d’ajudes Erasmus+ per a Formació Professional de Grau Mitjà 2025-26 per a realitzar pràctiques a empreses de l’UE en el marc del projecte KA121 “EuroFP Balears 9”

(2025-1-ES01-KA121-VET-000327092)

L’IES Josep Maria Quadrado va signar un acord amb la Conselleria d’Educació i Universitat per formar part del projecte KA121 “EuroFP Balears 9” per tal de promoure projectes de mobilitat de l’alumnat de Formació Professional que permetin aproximar la dimensió i realitats europees en els seus àmbits educatius i productius.

1. Objectiu del projecte

Oferir l’oportunitat al nostre alumnat de poder realitzar estades formatives de qualitat en empreses europees i que aquestes siguin reconegudes com a part del mòdul de Formació en Centres de Treball (FEMPO) o bé com a pràctiques extracurriculars.

2. Requisists dels beneficiaris

L’alumnat que vulgui participar en el projecte i sol·licitar l’ajuda, ha de complir els següents requisits:

– Tenir la nacionalitat o permís de residència vàlid en un dels països participants en el programa Erasmus+ de l’UE.

– Estar matriculats en el 2n curs del cicle formatiu de Formació Professional de Grau Mitjà en el nostre centre.

– Complir els requisits acadèmics d’accés a les pràctiques formatives.

3. Durada i país de l’estada

La durada de l’estada formativa prevista és de 30 dies més 2 de viatge. L’assignació final del país destí i de les ciutats es fa en una decisió consensuada entre la Conselleria d’Educació i del nostre centre. Els destins més probables i/o que s’han realitzat mobilitats en anys anteriors per part dels nostres alumnes són Itàlia i Finlàndia.

Sempre que sigui possible, i en funció del nivell d’idiomes estrangers, s’intentarà respectar l’ordre de prioritat de països destí assenyalats per l’alumne en el full d’inscripció al procés de selecció. Malgrat això, es demana a l’alumnat flexibilitat davant el fet que això no fos possible i s’oferís una altra destinació.

4. Número de beques per adjudicar

L’IES Josep Maria Quadrado, i sempre en funció del repartiment final de beques per part de tots els centres de les Illes Balears que formen part del projecte en consorci, disposarà de 1 beca de 30 dies (o 2 beques de 15 dies). Aquest número es pot veure modificat en funció de la gestió a altres cicles d’FP del nostre centre.

En cas que hi hagi més alumnes interessats de les beques obtingudes i que superin el procés de selecció, a criteri de la Comissió de selecció, l’IES Josep Maria Quadrado en podrà demanar més. La concessió final de les beques dependrà del repartiment final dins el consorci de la Conselleria d’Educació.

5. Informació i orientació sobre el projecte

L’alumnat i les respectives famílies interessades en participar en aquest projecte podran informar-se al respecte a les reunions divulgatives que tindran lloc el dia 4 de desembre de 2025 a les 12:00h i a les 19:00 al departament de Formació Professional.

Per a qualsevol dubte, aclaració o ampliació d’informació es pot contactar amb el correu mobilitat_fp@iesjmquadrado.cat o bé adreçar-se al coordinador d’Erasmus+ del centre.

6. Inscripció al procés de selecció

Per participar en el projecte, l’alumne ha d’emplenar l’imprès de Sol·licitud d’inscripció al procés de selecció que figura a l’annex 1 d’aquesta convocatòria. Les sol·licituds s’han de presentar a la Secretaria del centre juntament amb una fotocòpia del DNI o targeta de residència. També s’han d’aportar els documents Curriculum Vitae (CV) i Motivation letter realitzats a través de l’aplicació https://europa.eu/europass/en

La data límit per a entregar tota la documentació serà el 10 de desembre de 2025. Les sol·licituds dels alumnes que en el moment d’entregar-la siguin menors d’edat, han d’anar signades també per un dels pares o tutor legal.

7. Procés i criteris de selecció dels alumnes

Per donar garanties de qualitat i aprofitament de l’estada i, tenint en compte els criteris fixats per l’IES Josep Maria Quadrado, l’alumnat participant en el procés de selecció serà escollit tenint en compte el següent barem:

a) La competència lingüística en llengua anglesa de l’alumnat. Aquest apartat serà avaluat pel Departament de Llengües estrangeres del centre en funció del seu criteri (prova oral, listening, prova escrita, …).

La màxima puntuació en aquest apartat serà de 10 punts i la ponderació respecte la nota global és del 20%.

b) El nivell acadèmic assolit al 1r curs del cicle d’FP Grau Mitjà d’Instal·lacions Frigorífiques i Climatització. La puntuació d’aquest apartat correspondrà a la nota mitjana de tots els mòduls que formen el 1r curs del cicle i la ponderació respecte la nota global és del 20%.

c) La idoneïtat, la maduresa personal i l’interès per realitzar part de les pràctiques formatives en empreses de l’UE, que es valorarà mitjançant una entrevista personal per part de la Comissió de selecció. Dins aquest apartat es reservarà part de la puntuació per afavorir l’inclusió aquelles persones amb les problemàtiques següents:

– Discapacitats físiques o psíquiques

– Problemes de salut (malalties greus, dolències cròniques)

– Obstacles vinculats als sistemes d’educació i formació

– Diferències culturals que es puguin percebre com un obstacle

– Obstacles socials que es puguin percebre com un obstacle

– Obstacles econòmic que es puguin percebre com un obstacle

– Obstacles vinculats a la discriminació

La màxima puntuació a l’entrevista personal serà de 10 punts i la ponderació respecte la nota global és del 60% (50% pel que respecta als criteris comuns + 10% per a l’afavoriment de l’inclusió, discapacitat i diversitat).

L’alumnat que en l’apartat c) tenguin una nota inferior a 5, i a criteri de la comissió de selecció, poden quedar directament exclosos del procés de selecció ja que s’entén que si no tenen la suficient maduresa personal no podran assumir satisfactòriament l’estada formativa.

8. Publicació de les llistes d’alumnes seleccionats

Tenint en compte la baremació de l’apartat anterior, el coordinador Erasmus+ publicarà a la pàgina web del centre i a la cartellera del centre el llistat provisional d’alumnat seleccionat, seleccionat en reserva i exclòs en funció del calendari del procés selectiu adjuntat al final com a annex 2 d’aquesta convocatòria.

9. Període de reclamació

Des de la publicació de la llista provisional d’alumnat seleccionat, seleccionat en reserva i exclòs s’establirà un període de reclamació de dos dies. L’alumnat que vulgui presentar alguna reclamació ho podrà fer durant els dos dies habilitats en el calendari del procés de selecció que forma part de l’annex 2 d’aquesta convocatòria registrant-la a la Secretaria del centre.

10. Obligacions que comporta la participació en el projecte

El fet de participar en el projecte comporta, entre d’altres, les següents obligacions i compromisos per part de l’alumnat:

1. Aprofitar aquesta oportunitat, assumint amb responsabilitat la normativa i el funcionament de l’empresa d’acollida, així com mantenir durant tota l’estada una comunicació fluïda amb el centre educatiu aportant les dades que es sol·licitin (relació de tasques, imatges, etc.).

2. Assumir la responsabilitat que pertoca i fer-se càrrec de les despeses que pugui ocasionar el mal ús de l’allotjament, la maquinària que utilitzen a l’empresa, el lloguer de bicicletes o vehicles, etc.

3. Elaborar i aportar al centre educatiu, un cop finalitzada l’estada i en el termini màxim d’una setmana, la documentació que el centre li demani i del qual s’informarà oportunament.

4. Participar, sempre que sigui possible, en les futures activitats de difusió del projecte que el centre organitzi.

5. Un cop presentada la sol·licitud d’ajuda i participació en el projecte, NO renunciar a l’estada formativa, excepte en casos de força major degudament justificats amb documents oficials.

11. Dotació econòmica de l’estada

L’ajuda econòmica prevista que rebrà l’alumne serà un 80% de l’import abans de l’inici de l’estada i el 20% restant una vegada s’hagin entregat tots els documents justificatius de la realització de les pràctiques. La dotació econòmica que percebrà l’alumne depèn de la banda de distància del país destí i del número de dies que duri l’estada.

A mode d’exemple, països com Itàlia (banda de distància entre Menorca i aquests països compresa entre 500km i 2000km) i per una durada de 30 dies d’estada + 2 dies de viatge li correspon una ajuda aproximada de 2.122,00 €. Per les mateixes condicions però per una durada de15 dies d’estada + 2 dies de viatge li correspon una ajuda aproximada de 1.387,00 €.

En qualsevol cas la quantia exacta s’informarà abans de la firma del conveni entre el centre i el participant.

En el cas que les despeses realitzades per l’alumnat siguin superiors a les quantitats indicades anteriorment, cada alumne/a i/o la seva pròpia família han d’assumir les despeses no cobertes per l’ajuda abans esmentada.

12. Cobrament de l’ajuda

El centre transferirà a l’alumne/a el 80% de l’import de l’ajuda abans de l’inici de l’estada una vegada s’hagin descomptat l’import de les despeses que el centre hagi pogut pagar directament en nom de l’alumnat (allotjament, assegurança, trasllats aeroport, etc). El 20% restant de l’ajuda es transferirà després d’haver tornat i lliurat l’informe final i la documentació pertinent.

13. Assegurança

El centre educatiu farà contractar una pòlissa d’assegurança pels alumnes que participin en el Programa Erasmus+ que cobreix, entre d’altres, els riscs d’accident en el treball, responsabilitat civil, despeses mèdiques i cobertura de viatges durant l’estada de l’alumne/a en el país d’acollida. Aquesta assegurança va a càrrec de l’alumne/a i aquest haurà de fer efectiu el seu import abans de partir cap al seu destí.

Així mateix l’alumne/a haurà de sol·licitar i dur durant la seva estada fora la Targeta Sanitària Europea.

14. Renúncia a l’estada

Una vegada presentada la sol·licitud d’ajuda, NO es pot renunciar a l’estada formativa, excepte en casos de força major degudament justificats amb documents oficials. Si un alumne/a renúncia abans de partir per motius personals i no justificats, s’haurà de fer càrrec de les despeses que ocasioni la seva renúncia. En el cas de que la renúncia es produeixi per motius personals i no justificats un cop començada l’estada en el país de destí, l’alumne/a, a més de retornar l’import de l’ajuda que ja haurà cobrat, s’haurà de fer càrrec de les despeses que la seva renúncia pugui ocasionar.

15. Reunió de pares

El centre convocarà als pares-mares-tutors de l’alumnat seleccionat a una reunió per informar-los sobre el funcionament del projecte, les seves normes i instruccions de participació.

Veure annex 2 el calendari del procés de selecció.

Desplaça cap amunt