PARTICIPACIÓ EN EL 1r CONGRÉS SECOSTA 2022

El passat divendres 13 de maig, l’alumnat de Cultura Científica de 1r de batxillerat va participar en el 1r Congrés SECOSTA 2022, que s’ha dut a terme al campus de la UIB a Palma, a on ha presentat el seu treball “Nivell del mar: fluctuacions i possibles causes”, fruit dels resultats del seu estudi amb les dades obtingudes pel mareògraf instal·lat el mes de febrer per l’alumnat de Tecnologia Industrial I en el port de Ciutadella.

Podeu descarregar-vos la presentació aquí.

En el marc del congrés, els participants van poder gaudir de les interessants xerrades dels físics i investigadors Damià Gomis, que va dissertar sobre el canvi climàtic, Biel Jordà, coordinador del projecte, que va exposar la importància de l’estudi dels oceans i de Joan Villalonga, que va explicar els efectes del volcà de l’illa de Tonga en l’oceà Pacífic sobre el port de Ciutadella.

S’ha de dir que l’experiència va ser molt positiva per tots ells i elles i van poder sentir-se, per un dia, com autèntics investigadors.

Cal recordar que el projecte SECOSTA, impulsat per la UIB i finançat pel CSIC i l’Institut d’Oceanografia, pretén fer estudis de l’impacte del canvi climàtic sobre el nivell de la mar a la Mediterrània, i les dades de les lectures enregistrades, aportades pel nostre centre, serviran per millorar la seva tasca investigadora.

Dintre l’experiència viscuda per l’alumnat, també hi ha una intervenció de 3 dels participants del projecte, en el programa d’ib3 ràdioNo venim amb manual”, emès diumenge dia 15. 

IMG 1763IMG 1761IMG 1756foto grup

MAREÒGRAF DELS ALUMNES DE TECNOLOGIA DE 1R DE BATXILLERAT

La setmana passada, amb els alumnes de 1r de batxillerat de tecnologia, vam anar a muntar el mareògraf del projecte VENOM, posant fi així al projecte que es va iniciar fa 2 cursos amb alumnat de batxillerat d’aquella promoció i que, malauradament, no es va poder acabar per causa de la COVID-19.

Es tracta d’un aparell de mesura autònom que enregistra el nivell de la mar cada minut i servirà per fer un estudi més extens de les marees i rissagues que es produeixen a la mediterrània i la seva relació amb altres fenòmens atmosfèrics.

El mareògraf es complementa amb un barògraf ubicat al mateix institut que enregistra la pressió atmosfèrica i la temperatura en els mateixos intervals que es fa la mesura del nivell de la mar.

Tant el mareògraf com el barògraf es basen en tecnologia arduino i han estat ensamblats i programats per l’alumnat de tecnologia durant aquests anys.

Aquest instrumental forma part de la xarxa del projecte VENOM (Variabilitat Espacial del Nivell de la mar en el Mediterrani Occidental - https://projectevenom.wordpress.com/), promogut per la Universitat de les Illes Balears (UIB), el Centre Oceanogràfic de Balears (COB-IEO) i l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA).

Per més informació podeu consultar la web https://secosta.wordpress.com/.

Cal destacar la col·laboració que en tot moment ens ha oferit el servei de Ports de les Illes Balears.

image 67158785image 67209217image 67212033image 67516929

CONCURS REPTE BIG DATA 2020 D'EDUCAIXA: CONSUM I PRODUCCIÓ SOSTENIBLE

L'alumnat de TIC de 1r de batxillerat participa a un concurs convocat per EDUCAIXA anomenat REPTE BIG DATA 2020 el qual preten fer una reflexió sobre el Consum i la Producció sostenible.

Per presentar el projecte, alguns alumnes participants sol·liciten la col·laboració de tot l'alumnat del centre contestant aquests tres formularis que han preparat.

Enquesta consum i producció sostenible     Enquesta consum responsable     Enquesta formació del reciclatge

 

2a FIRA DE LA CIÈNCIA I DE LA TÈCNICA

Cartell Fira de la Ciència

Nota de premsa

II Fira de la Ciència de Menorca - Fundació Rubió i Tudurí

 

El Departament de Tecnologia de l’IES Josep Maria Quadrado ha estat present en la 2a edició de la Fira de la Ciència de Menorca - Fundació Rubió i Tudurí amb 2 estands, un de l’alumnat de 3r d’ESO i un de 1r de batxillerat, que s’ha dut a terme en el recinte firal de Menorca a Maó.

En l’espai de 3r d’ESO s’han presentat els projectes duts a terme en aquest primer trimestre de curs per part de l’alumnat de la matèria de tecnologia, mostrant l’aplicació de circuits elèctrics. En ell hem pogut veure grues de construcció amb control de moviment, cotxes controlats a distància o maquetes d’habitatges electrificats i a on els visitats han pogut interactuar amb tot el material. L’alumnat del nivell ha estat l’encarregat de presentar-los i resoldre els dubtes dels interessats, sempre sota la supervisió de la professora Lourdes Cortés.

Per altra banda, en l’estand de 1r de batxillerat s’ha presentat una embarcació radiocontrolada que han dissenyat i construït íntegrament l’alumnat de la matèria Tecnologia Industrial I. Aquesta embarcació, anomenada Βάρκα μέτρησης (“Várka métrisis” - vaixell de mesures), forma part del projecte SECOSTA del qual el nostre centre participa junt amb el Departament de Biologia i Geologia, i que servirà per dur a terme una batimetria de la costa de les platges de Menorca (mesura del relleu del fons marí). En aquest cas el professor responsable ha estat Joan Mercadal.

Han estat 4 dies intensos (del dimecres 12 a dissabte 15) a on l’esforç de l’alumnat ha estat recompensat per l’agraïment del públic visitant i el reconeixement de la feina ben feta.

La participació en la fira ha tingut força repercussió en premsa local en tots els mitjans: Escrita, ràdio i TV.

Entrevista en IB3 Ràdio - Programa “al dia” (dilluns 9/02) minut 7 a 21.
Entrevista a Lourdes Cortés en el Diari Menorca (edició impresa de dijous 13/02)
Notícia en IB3 TV (divendres 14/02)

Fira ciència 1

  Fira ciència 2  Fira ciència 3  Fira ciència 4

  Fira ciència 5  Fira ciència 6  Fira ciència 7

Fira ciència 8  Fira ciència 9

ESTACIÓ METEOROLÒGICA

Al llarg d’aquest curs, l’alumnat de 1r de batxillerat ha dut a terme un projecte de disseny i construcció d’una estació meteorològica basada en la plataforma arduino. La idea va sorgir del departament de Biologia, que disposa de material de mesura tradicional i desitjava fer una automatització de l’emmagatzematge de dades.

Meteorologia bisAmb una dedicació d’1 o 2 hores setmanals entre el 2n i 3r trimestre, l'alumnat es va organitzar en grups de treball en què van cercar la forma de mesurar els paràmetres que havien escollit. A partir de la cerca, i després d’una base de programació en l’entorn arduino, els grups de feina van dissenyar, muntar l’electrònica i elaborar el programa adient per fer la lectura de dades. Pel camí ens hem trobat amb moltes dificultats que hem anat solucionant.

Posteriorment es van unir tots els treballs individuals en un sol, que envia les dades via wifi a un punt d’accés de la xarxa local del centre i es fa l’emmagatzematge en una base de dades per poder-les mostrar en una web.
La web creada per visualitzar les dades es pot consultar en la següent adreça:

meteo.iesjmquadrado.cat

En ella hi trobem una petita ressenya de cada part que la composa, a més de la lectura actual dels paràmetres, un resum de dades diàries i anual i gràfics dels paràmetres més importants de les darreres 24 hores i de la darrera setmana. Estarà en proves i sotmesa a canvis durant els propers dies i, en un futur no molt llunyà, permetrà la descàrrega de les dades històriques emmagatzemades per posar-les a l’abast de qui ho consideri oportú.