CRÒNIQUES DES DE SANTA COLOMA, DIJOUS 31 DE MARÇ DE 2022

La nit ha estat llarga però els i les alumnes s’han portat molt bé i algun o altre s’ha despertat amb alguna sorpresa de bon matí… Erem dalt les Min4a ruta 4es d’Osor amb un bon fred i pluja. Les previsions s’han complert i, per fi, hem pogut tornar a vogar. Hem berenat de pa amb nutella i un bon colacao (els fillets i filletes encantats) i prest hem posat les velos a to per poder començar la ruta alternativa que el dia anterior havíem pensat. Així doncs, hem pujat a Osor fins el coll per un camí que no ha deixat indiferent a ningú...10 km de pujada des de les Mines fins a dalt. Un cop allà hem berenat i, de seguida, hem baixat ja que la temperatura havia canviat totalment i amenaçava aigua. I, així ha estat, al cap de pocs kilòmetres de baixada la pluja ha fet acte de presència per quedar-se fins a l’arribada a l’instiut on la policia ens ha acompanyat com de costum. Hem arribat banyats però contents i orgullosos d’haver superat una altra etapa amb esforç i perseverança.

Un cop arribats a l’institut, hem pogut agafar la bossa i cap a casa a fer una bona dutxa d’aigua calenta. Demà darrer dia de ruta a Santa Coloma…. quins nervis!!

Més fotografies...

CRÒNIQUES DES DE SANTA COLOMA, DIMECRES 30 DE MARÇ DE 2022: EL SUBIRÀ - OSOR

3a ruta 2Com avisaven les previsions meteorològiques, el dia es va despertar plovent i amb intenció de no aturar en tot el matí. Per aquest motiu vam decidir esperar a iniciar la ruta amb l’esperança que escampés i poguéssim començar a vogar.

Con cada dia a les 8:00h del matí, el Cercle Jove de Santa Coloma es va omplir d’alumnes per escoltar la presentació de la tercera etapa: El Subirà - Osor. A més a més d’explicar el perfil de la ruta, també ens van fer una breu explicació de la flora i fauna de les Guilleries, el Subirà, els bandolers i les mines d’Osor (que actualment es fa servir com a casa de colònies).

3a ruta 4Una vegada acabada la presentació els alumnes es van dirigir al Pavelló Municipal de Santa Coloma de Farners, on els havíem preparat diferents activitats físiques perquè estiguessin entretinguts mentre esperàvem a que parés de ploure i així començar a vogar.

Malauradament no va ser així i finalment vam decidir anar a la casa de colònies en bus. Una vegada allà vam fer el repartiment d’estudis, ens vam instal·lar i ens vam posar roba còmoda perquè ens disposàvem a fer una petita excursió ja que per fi havia deixat de ploure.

L’excursió consistia en anar a peu fins al poble d’Osor, per un caminet que passava pel mig de la muntanya rodejat d’arbres i matolls. Després d’estar més d’una hora caminat costa per amunt i sense senyals de que el poble estigués a prop vam decidir deixar de pujar i tornar a la casa de colònies on ens esperava una bona bereneta (coca de iogurt amb xocolata i sense), ens vam dutxar i ens vam preparar per sopar (vianda i truita de patates). Un cop sopats, i abans d’anar al llit, vam gaudir d’una petita discoteca que hi havia a la mateixa casa. Una xalada, però a les dotze tocava anar a descansar, que estàvem cansats i al dia següent havíem de tornar a sortir.

CRÒNIQUES DES DE SANTA COLOMA, DIMARTS 29 DE MARÇ DE 2022: RUTA DE LES ERMITES

2a ruta 2A primera hora ja es veien cares adormides degut al cansament, però el velobici no para i no està permès descansar.
Igual que el primer dia, ens vam trobar a l’institut a les 8:00h del matí per anar al Centre Jove de Santa Coloma de Faners per fer la presentació de la ruta d’avui. Un grup d’al·lots i al·lotes colomins ens van explicar la ruta de Les ermites i van començar les preocupacions. La ruta era una de les més complicades, ja que s’havia de pujar a l’Ermita i el Castell de Farners, al Monestir de Sant Pere Cercada i ARGIMON (la més temuda). A més a més d’explicar el recorregut de la ruta, ens van explicar el romànic, les suredes, explotació del suro i l’explotació forestal.
Passada l’explicació vam agafar les velos per revisar-les, engreixar-les i deixar-les a punt per marxar.
Des de bon començament la ruta ja va començar essent dura, ja que sortint de l’institut ens vam dirigir cap al Parc de San Salvador i un cop allà vam començar a pujar i pujar fins arribar a l’Ermita de Farners. QUIN FART DE PUJAR (i no havíem fet més que començar). Vam aprofitar l’aturada a l’Ermita per descansar i treure’ns roba de sobre. Un cop recuperats vam tornar a agafar les velos per continuar la ruta... pujant un altre cop, aquesta vegada fins al Monestir de Sant Pere Cercada vam aturar per berenar i on en Jordi Badia i en Xavier Mompo ens vam fer una explicació molt interessant sobre el Romànic.
Portàvem moltes pujades, però la pitjor encara no havia arribat. Després d’uns kilòmetres de petites pujades i baixades (amb les que els alumnes s’ho van passar molt bé ) i d’algunes caigudes sense gaire importància, vam arribar al peu de l’Argimon. Ja érem i allà i ningú podia tornar a enrere, A PUJAR S’HA DIT! ens esperaven 1.400 metres de pujada per un camí de grava amb una gran pendent. Ja ens havien avisat, estàvem mentalitzats i tenien raó, la pujada va ser terrible. Peus a terra, males cares i queixes, però tothom (a peu o en velo) va coronar el cim de l’Argimon. Una vegada dalt els pares dels al·lots colomins ens teníen preparada una taula plena de fruita, fruits secs, llaminadures… que ens va venir molt bé per recuperar-nos de l’esforç de la pujada.
Després de dinar i descansar, ens hem disposat a baixar i tornar cap a Santa Coloma de Farners. Si el camí d’anada va ser dur, el de tornada va ser molt divertit i agraït, ja que majoritàriament era costa avall. L’única pega que vam trobar a la baixada va ser que ja estàvem molt cansants.
Una vegada arribats a l’institut, es va donar informació als al·lots per la propera ruta i per acabar el dia vam assistir a una recepció del batle de Santa Coloma i la batlesa de Vilobí d’Onyar a l’Auditori.

CRÒNIQUES DES DE SANTA COLOMA, DILLUNS 28 DE MARÇ DE 2022

1a ruta 1Avui, dilluns 28 de març, hem començat a vogar oficialment per terres catalanes. El fred del matí santacolomí i els nervis del primer dia, eren presents en tot l’alumnat, tant català com ciutadellenc. Hem deixat velos i hem anat a escoltar la presentació que el primer grup de l’alumnat català havia preparat. Un cop hem tingut clar per on vogaríem, hem anat a fer la foto oficial del programa velo bici 2022. Quin goig! Després hem anat a cercar les velos i els hem fet una petita revisió. I... per fi hem començat a vogar. Els senders, corriols de la zona no deixen indiferent a ningú. Açò sí, la mar no hi era per enlloc i el nostre alumnat ha tingut un poc de record i enyorança. Damunt les 11h del matí hem berenat a Brunyola, un petit poblet de la zona, un bon coc i fruita per agafar forces sempre van bé. Per cert, l’equip de TV3 (televisió catalana) ens ha estat gravant durant tota la ruta i ha entrevistat alguns alumnes (us mantindrem informats quan facin l’emissió). Més tard hem seguit vogant fins a uns camps d’avellana on els pagesos ens han fet una bona explicació del significat del conreu a la zona així com les característiques d’aquest cultiu. Des d’aquí donam les gràcies a “Nuasets”. Seguidament, hem anat cap el Volcà de la Crossa i hem seguit fins les Fonts de Salitja on ens esperava una bona botifarra catalana, patates xurres i fruita. Hem agafat forces per fer els darrers kilòmetres de la ruta i hem anat vorejant el riu Onyar fins a Vilobí d’Onyar per endinsar-nos pel bosc i acabar a Santa Coloma, on la policia, ens ha vingut a cercar per conduïr-nos amb seguretat fins a l’entrada de l’institut.

L’alumnat estava cansat però molt content d’haver completat el primer dia amb nota, són tots uns valents i valentes. Ara toca una bona dutxa i a gaudir del capvespre en família, amics/amigues.

Un èxit! Demà més i millor.

1a ruta 2

CRÒNIQUES DES DE SANTA COLOMA, DISSABTE 26 DE MARÇ DE 2022

20220326 201738El dia tant esperat havia arribat a la fi, ni tan sols els núvols ni les pitjors previsions de mala mar van poder apagar la il·lusió dels nostres alumnes i professors. L'ombra de les restriccions provocades pel maleït virus ens havia acompanyat des de l'inici de curs i ara que l'havíem dissipat no seria el temps borrascós ni unes onades que ens impediria gaudir del que el Velo-bici ens oferia.

Després d'uns moments de trobada amb les famílies ciutadellenques al port i deixar clara la logística, va ser el moment d'iniciar el viatge cap a costes catalanes. Esperonats pel coratge dels que tenen la certesa que estan visquent una experiència que quedarà marcada per sempre en la seva memòria, vàrem baixar en formació de velos la costa del port i vàrem entrar cap dins les entranyes del vaixell. Els nervis dels nostres al·lots i al·lotes es podia sentir de ben enfora pels crits i comentaris fruit de l'exitació.

El viatge amb vaixell no va ser planer, però vàrem demostrar que els illencs portem el mar al nostre interior i la travessa es va dur amb molta dignitat. El grup va poder estrènyer llaços entre ells durant les set llargues hores de viatge.

Patapam! Ja sóm aquí!!! Com va dir Tarradelles. Tremola Catalunya que venim a menjar-nos ho tot!!! Un petit comboi de furgonetes, camions ens varen venir a rebre per tal de transportar els nostres cavalls de batalla (velos) cap a Santa Coloma. Un autobús digne dels millors equips de futbol ens durà a l'encontre de les tant esperades parelles i famílies.

Dins el bus tot són cançons i rialles provocades per la imminent trobada a l'institut. Arribem a Santa Coloma i com cada any i de manera Totalmemt improvisada els càntics de Ciutadella surten de les gargamelles dels nostres joves. Fenomen propi d'un estudi antropològic ja que es repeteix cada any. Des de enfora ens varen rebre els alumnes gironins tot fent-nos senyes amb les llanternes dels seus telèfons mòbils. Ja els veiem les cares, a la fi!!!

Una fusió d'abraçades es va crear entre ciutadallencs i colomencs, després els pares ens reben amb menjar (per na Clara i sa filla) per calmar la famèlica legió d'adolescents. Un acte al gimnàs del centre per presentar als protagonistes de l'intercanvi (professors, parelles i trios d'alumnes) va ser la culminació dels actes previstos pel primer dia de viatge. Els alumnes custodiats per les seves famílies d'acollida i els professors instal·lats a cal pinxo tanquen la crònica de l'inici del programa Velo-bici.