COMIAT ALUMNES DE 2n DE BATXILLERAT

El proper divendres 10 de juny de 2016 a les 19h. es convoca l'alumnat i el professorat de 2n de Batxillerat per celebrar un fosquet festiu de comiat. Us esperam a tots i totes!

estrepsiades

A la comèdia de l'atenès Aristòfanes "Els núvols", Estrepsíades, pare de família, desesperat, se'n va a casa de Sòcrates, presentat per l'autor com un sofista, entra i li diu:

-M'has d'ajudar, vull aprendre a parlar, a escriure, a fer discursos...

I per a què -li demana Sòcrates -  Per a què? -respon Estrepsíades - perquè estic arruïnat, carregat de deutes.

I aquí comença tot, l'art de la paraula com a Poder. Saber parlar és també saber enganyar, per exemple, entabanar el tribunal que judicarà els deutes no pagats. Bé que ho sabia la classe ociosa romana: parlar,  persuadir, manipular, conduir les masses, crear bells mites  patriòtics i servar els privilegis de classe.

Has passat en aquesta Casa (Acadèmia, Liceu, si t'agrada més) 5.000 hores de la teva vida, retingut aquí, potser contra la teva voluntat silenciosa. Has après algunes coses, a entendre una mica  més el món, el d'ara i el d'abans, a mirar bé, a observar millor, a construir i resoldre coses per tu mateix, un  vídeo creatiu, una equació,  un poema,  una  traducció,... fins i tot  has aconseguit escriure un text  en castellà amb poques faltes d'ortografia. Te'n vas equipat amb armes de defensa personal: que no t'enganyin tan fàcilment! també aquí estàs preparat, que un mal dia copiassis a un examen (ho sabem), o les excuses d'aquell altre dia no gens convincents, tot plegat volia dir que Sòcrates encara no havia completat la seva feina: Estrepsíades,  dilectíssim deixeble, encara no ens  saps de fingir!

Aplica a partir d'ara tota la passió del  món, recorda el lapidari final del gran Bertrand Russell a les seves Memòries: Three passions conducted my whole life, love for Knowledge, Beauty, and Compassion. I jugarem , ho traduirem en llatí, llengua que tots sense excepció coneixeu força bé: Tria sunt quae meam rexerunt vitam: Amor Scientiae, Pulchritudo, et Humánitas.

Ara ja és cosa teva (sempre ho has estat), s'ha acabat la instrucció, gaudeamus ígitur, la caserna està oberta,  els oficials es retiren, però la guerra no ha acabat, just acaba de començar,  i és incruenta. Molta sort.

Ignasi Mascaró Pons